boeken voor kleine en grote kinderen

De ideeënbus van Sheherazade

In Auteurslezingen, Over mijn werk on december 2, 2015 at 8:06 am

Op de Boekenbeurs nam ik twee dagen deel aan het Scholenprogramma van Boek.be, waar groepjes jongeren van de eerste middelbare graad langskomen bij auteurs en illustratoren voor een korte lezing of gewoon een gesprek over boeken. Ik zag een kleine tweehonderd leerlingen, en in plaats van alleen maar zelf te vertellen en vragen te beantwoorden, stelde ik hen ook eens een vraag:

‘Stel: je leven wordt bedreigd en je kunt je vel alleen maar redden door een boek te schrijven. Het moet ook nog eens een goed boek zijn, want als het een slecht boek is ga je alsnog dood. Waarover zou dat boek dan gaan?’
IMG_20151110_114505697Ze mochten hun idee anoniem in een bus droppen en toch vond ik heel weinig echte onzin op de briefjes, geen enkele vunzige tekening en niet één klein F-woordje.

Deze categorieën kwamen uit de bus:
NON-FICTIE:

  • dieren: 6
  • sport: 3

FICTIE:

  • het leven zoals het is (familie, pesten, vrienden, moeilijke keuzes): 48
  • fantasie: 31
  • spannend/actie: 31
  • liefde: 16
  • ziekte en dood: 15
  • WO I en II: 13
  • onrecht, arm en rijk: 3
  • horror: 3
  • WO III: 1

Er zat veel tristesse bij, veel dood, bedreiging en onbewoonde eilanden. Veel oorlog ook, vond ik. Bitter weinig boeken om de wereld te redden. Wel veel liefde, soms in combinatie met (zelf)moord of oorlog, maar liefde blijft liefde, ook in tijden van cholera. Bij de levensechte verhalen vond ik veel trauma’s, wat iemand omschreef als ‘mijn trouwma’. Stotteren, gepest worden, buiten de groep vallen, ontdekken dat je lesbisch bent. Er zat bijna geen non-fictie bij, alleen paarden en voetballers mogen op een biografie hopen.
Iemand schreef: ‘Nog twee uur’. Iemand anders: ‘FC De Kampioenen’. En in een meisjeshandschrift ging het in hoofdletters van ‘I hartje horror. Bah nooit over de liefde!’.
Maar wat het meeste opviel was dit: geen enkel boek had een grappig onderwerp. Nul humor. Of het moet dit idee zijn: een groep wasberen, lava, geesten, zich wassen, bosbrand, EINDE (ik geef enkel de kernwoorden prijs want ik heb aan de jongeren beloofd dat ik er niets mee van plan was). Buiten categorie was ook een boek over een ‘party priester’ en ‘een verhaal over een druifje’. Bij nader inzicht zat er dus wel humor in, veel zelfs, alleen niet van het levensreddende soort. Mijn vertrouwen in de jeugd van tegenwoordig is helemaal hersteld.

Geef een reactie

