boeken voor kleine en grote kinderen

Auteur, huisvrouw, hoedster van kippen en zonen

In Over mijn werk, Recensies, Uncategorized on september 19, 2016 at 8:51 am

In september moet ik mezelf altijd tot de orde roepen, wie ben ik en wat doe ik hier, die vragen. Na wat opzoekwerk blijkt dat ik wel degelijk een identiteit heb: ik schrijf zelfs boeken, al is het niet helemaal duidelijk wat voor soort. Maar het levert wel leuke stukjes op. In De Morgen bijvoorbeeld, in NRC Handelsblad en op JaapLeest. Die laatste schrijft:
Gibbe en de maandagman is één van de merkwaardigste kinderboeken die ik de afgelopen jaren las. De makers nemen halverwege pauze (‘als je een tekening van de directeur wil, dan kan je die hiernaast maken. tot zo’) en auteur Evelien de Vlieger gaat met veel zelfspot in op hun namen. Over haar eigen naam:  ‘Al die ijle e’s en ie’s. We kunnen alleen maar hopen dat het haar echte naam niet is. Zweven is leuk, maar je moet ook eens met je voeten op de grond staan’. Over de naam van tekenaar Karst-Janneke Rogaar: ‘De bevalling moet erg veel pijn gedaan hebben, alsof haar moeder geen malse baby maar een zak aanmaakhoutjes op de wereld zette. Sommige van haar tekeningen zijn als splinters in je ogen. Je kunt er beter niet te lang naar kijken’. Gibbe en de maandagman hangt van de ironie en absurditeit aan elkaar en tart alle wetten van het kinderboek. Soms is er sprake van een verhaal, dan wordt daar weer uitgestapt, wordt de lezer rechtstreeks aan gesproken, wordt benadrukt waar het verhaal niet over gaat en dat het zich over tien jaar afspeelt, of worden er malle en zeer geestige lijstjes geplaatst. ( De moeder van Gibbe moet ook nog huisvrouw zijn en dat takenpakket is zwaar: ‘Het fruit alfabetisch rangschikken, de houten vloer water geven, de kruimeldief op het rechte pad brengen, eenzame sokken gezelschap houden‘).

img-20160615-wa0000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het allerleukste is nog wel dat mijn oudste zonen een filmpje gemaakt hebben over Gibbe: https://www.facebook.com/evelien.devlieger. Beter dan dit krijg ik het hier niet geplaatst (aan mijn digitale identiteit is nog werk, tips welkom), dus gewoon even doorklikken en dan zorgen dat je geen levenslange FB-verslaving oploopt.
En nu ga ik nog een boek schrijven.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

