boeken voor kleine en grote kinderen

Voor mijn Professor of Desire

In Over mijn werk on april 28, 2016 at 8:54 am

horovod-2Als het leven een volksdans is – geen uitbundige, je huppelt niet, je stapt gewoon rond en rond, het is nog licht buiten, het verlangen naar koffie of naar iets aanvaardbaars stroomt nog door je aderen – dan is er af en toe iemand die toch de stap zet naar het midden en dan, hup, in één beweging door naar jou. Dan dans je even, met z’n tweeën. En dat rondedansje in het midden van de kring – of erbuiten, nog beter – is waarom je die slome dans volhoudt, al zovele jaren. Het gevoel terug in de lagere school te zitten, de kusjesdans te ondergaan, iedereen met een lach op het gezicht gebeiteld, kies mij! kies mij niet!, dat gevoel. Dat laat je nooit meer los, mij niet in elk geval. Maar ik zie het nu anders. Je weet dan nog niet wat kussen is maar plots ben je uitverkoren, al is het door kleine Eddy van het tehuis, dát gevoel, die ene die naar je toe stapt. Het gaat niet over die kus maar over dat je niet weet wat er komt, er kán iets gebeuren. En heel soms gebeurt het ook. Niet met kleine Eddy, maar goed.

Het is op dit moment nog licht, de zon schijnt zelfs, en mijn koffiedrang is nog vers want de dag is nog maar goed en wel begonnen, en ik denk terug aan gisteravond, toen ik mijn favoriete professor terugzag na vele jaren, degene die toen naar me is toegestapt en me heeft gezíen, degene die mijn verlangen om te schrijven heeft gewekt zonder al te expliciet te werk te gaan. Ik heb nadien natuurlijk nog mensen ontmoet die geholpen hebben om iets te weven van het enorme draadwerk in mijn hoofd, maar als ik op het eind van de rit een paar rondedansjes overhoud, zal dat er zeker bij zijn, die onhandige uitwisseling tussen een grote geest en een belachelijk onzeker meisje. Wat niet veranderd is: hij is een even grote geest en ik blijf een puber in de lelijkste zin van het woord, de teen age riot in mij gaat nooit liggen, ik wentel me in mijn eigen oppervlakkigheid, maar het verschil is dat ik daar niet meer de tweespalt van toen in zie. Er heeft een soort van triangulation (zijn woord!) plaatsgevonden in mij, wat wil zeggen dat ik niet meer in de wij-zij-val trap, op mijn beste momenten heb ik lak aan de onoverbrugbaarheid tussen de trage en de sprankelende geesten, het begrip is opengetrokken tot een veel rijkere realiteit, lucky me.  Ik herlees ondertussen Philip Roth’s ‘American Pastoral’, lees gerust even mee: “You fight your superficiality, your shallowness, so as to try to come at people without unreal expectations, without an overload of bias or hope or arrogance, as untanklike as you can be, sans cannon and machine guns and steel plating half a foot thick; you come at them unmenacingly on your own ten toes instead of tearing up the turf with your caterpillar treads, take them on with an open mind, as equals, man to man, as we used to say, and yet you never fail to get them wrong. You might as well have the brain of a tank. You get them wrong before you meet them, while you’re anticipating meeting them; you get them wrong while you’re with them; and then you go home to tell somebody else about the meeting and you get them all wrong again. Since the same generally goes for them with you, the whole thing is really a dazzling illusion. … The fact remains that getting people right is not what living is all about anyway. It’s getting them wrong that is living, getting them wrong and wrong and wrong and then, on careful reconsideration, getting them wrong again. That’s how we know we’re alive: we’re wrong. Maybe the best thing would be to forget being right or wrong about people and just go along for the ride. But if you can do that — well, lucky you.”

Laat dit duidelijk zijn: ik wens iedereen op tijd en stond zijn Professor Of Desire toe, en dansen gaan we.

Geef een reactie

