boeken voor kleine en grote kinderen

Lezing met lekkers

In Auteurslezingen, Interview, Voorlezen on januari 19, 2016 at 12:48 pm

Volgende zondag vertel ik over mijn werk op de ‘Toast Literair’ in St-Denijs-Westrem, mijn geboortedorp, waar mijn wieg als allerlaatste werd verhuisd van huis 1 naar huis 2 in de Ernest Claeslaan. Ik groeide er op in de jaren ’70 en ’80, toen er nog elke dag op straat werd gespeeld tot etenstijd en in de zomer tot lang daarna. Ik leerde er fietsen – eerst tot aan de rozen op het einde van de straat, later tot waar ik maar wilde, ik hing er ondersteboven aan de schommel tot ik groen zag, ik gooide er stenen in de Leie tot een boze buur de politie belde, ik speelde verstoppertje in het park van St-Camillus, ik ging er op onderzoek in de jungle achter het vliegveld. Ik dacht er zelden of nooit na over later omdat het hier en nu er zo goed waaffichetoastwebs, ik was er nooit maar dan ook nooit alleen als ik dat niet wilde. Het was een kindertijd om u tegen te zeggen, iedereen die er met mij opgroeide zal dat beamen, maar daar ga ik u niet mee vervelen, nu zondag. Ik zal het wel hebben over andere dingen, zoals de schoonheid van zonnende kippen, De dolle tweeling, John Mc Enroe, schrijven in een gammele caravan, wat mijn grootvader in Canada deed, hoe een voorleesmoment kan ontaarden in een gijzeling en veel meer. Met een beetje hulp van Guus Kuijer zal ik aantonen dat er geen leeftijd staat op kinder- en jeugdboeken. Een ontbijtje met extra’s! En dat allemaal tijdens de grootste literaire brunch in Vlaanderen, op 24 januari. In St-Denijs-Westrem dus.

Geef een reactie

