boeken voor kleine en grote kinderen

Schrijfweek in Spanje

In Over mijn werk, Uncategorized on november 24, 2015 at 2:25 pm

DSC00721Ik heb al voor de tweede keer het geluk gehad een week te mogen gaan schrijven onder de Spaanse zon, ergens in september, net als je begint te voelen dat het hier gedaan is met de blote voeten en de lange caravandagen. Alles wat ik dan kan opladen, dient om miezerige novemberdagen als deze door te komen. Er valt niets meer te zien vanuit mijn ronde raampje. De kippen nemen geen stofbad meer, schikken zich niet meer kont aan kont in hun zonnige kuil, ze schuilen alleen nog urenlang in hun scheefgezakte hok, komen enkel buiten als ze mij ritselend horen aankomen, en ik ritsel zo weinig deze dagen. Als de postkaart van Dylan Thomas opkrult is het trouwens officieel te nat en te koud om nog in het ovalen hok op wielen te blijven zitten en verhuis ik naar waar ik nu zit, aan mijn bureau in het huis. Dan denk ik terug aan die warme septemberweek, drie vrouwen op de rand van de afwerking van hun boek… Want ja, zon is veel, maar gezelschap is nog meer. Ik schrijf namelijk niet alléén in Spanje, ik doe dat in het gezelschap van twee collega’s. Onze dagen zien er min of meer hetzelfde uit. Tijdens het ontbijt tellen we onze muggenbeten en beschrijven we hoe de nacht was en wat we met de dag van plan zijn. Schrijven, natuurlijk, maar dat heb je in vele vormen, en voor één keer dat we dat zonder veel woorden kunnen uitleggen aan iemand die het helemaal begrijpt grijpen we onze kans. Daarna brengen we de dag in stilte door. Het vuur zit bij de een al sneller in de vingers dan bij de ander, iemand moet een ritje doen, een ander moet de zee zien, moet onder water zwemmen, de wind ontvluchten, de laptop opladen, iets eten, maar dat zijn allemaal dingen die we alleen doen. Het moet wel een beetje vooruitgaan! Maar dan, tegen een uur of vijf, zes, in het licht van de laatste zon, komen we terug samen en hoeft er niets meer. Ik neem een lukrake dag om te beschrijven hoe wonderlijk zoiets kan zijn. Een verlaten terras, drie gigantische glazen witte wijn op een te kort voetje, een marmeren tafelblad waarop we onze verhitte armen laten rusten. We klinken op de woorden van de dag. En kijk, er is WIFI! Twee van de drie vrouwen beginnen een zoektocht naar een jurk met een soort dennenboomprint, smal in de taille en dan uitwaaierend, een A-lijn, of toch frambozenrood?, die kapmouw!, dat biesje! Jurkjes zijn nooit belangrijker geweest dan na deze vruchtbare dag. De wijn is snel op, we verkassen naar een naburig dorp waar we blij zijn met de maan. We stappen een plaatje binnen, zo lijkt het wel, eenzaam strand, afgezoomd door grijsgroene rotsen, een leeg restaurant met zicht op dit alles, nergens zit je mooier. We worden bediend door een jonge Belg die zich verwend weet, zijn moedertaal, en niet één maar drie moeders plots, beter laat dan nooit, lijkt hij te denken. Na onze maaltijd wordt hij een beetje grimmig, hij lijkt ons al te missen ook al zDSC00666ijn we er nog. Hij probeert het nog te redden door Wannes Van de Velde door de boxen te gooien, maar in de straten verdwalen zal niet lukken want er zijn geen straten in het dorp waar hij strandde, de zee overstemt alles. Wij koesteren de ontmoeting want zijn tristesse maakt ons nog meer moeder dan we al zijn en ook meer schrijver, vooral dat laatste zorgt ervoor dat we giechelend terug naar huis rijden, onze ziel amoureus, het is pikdonker maar er is nog een restje warme lucht om onze blote armen aan te verwarmen. De chauffeur van dienst mikt onze taxi netjes tussen de twee rode auto’s in de straat waar we moeten zijn, we stappen uit en wensen elkaar een goede nacht.  Morgen weer schrijven. Daar denk ik aan terug, nu, met ijskoude vingertoppen tikkend terwijl de regen schuine strepen slaat in het grijs. Ik krijg het er niet instant warm van, nee, maar het scheelt echt niet veel.

Geef een reactie

