boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (24)

In Over mijn werk on december 31, 2014 at 10:16 am

Evelien De Vlieger_zevenjaarEr is nog zoveel waar ik over zou kunnen schrijven. Het is eindeloos. Maar het jaar is dat niet, en ik had me voorgenomen om tot het einde van het jaar iets positiefs te schrijven over boeken. Een gewaagd plan als melancholica, maar het viel verrassend mee om elke dag met iets op de proppen te komen. Ik sta er zelf versteld van wat boeken allemaal kunnen: je je honger doen vergeten, het grauwe, afgestorvene omtoveren in bulten, dampend van leven, je virtueel laten wraak nemen op je huisdier, je een carrièreswitch laten overwegen, heilige mannen uit hun lood slaan, voor een behaaglijke warmte zorgen, troost bieden, zich laten uitlenen in een openbaar systeem van innemende eenvoud, een stimulerend kneepje geven in je talenknobbel, het begrip ‘virtuele collega’ invullen op de best mogelijke manier, je laten verdwalen in andermans antwoorden, nieuwe wetmatigheden in het leven roepen, even de puntjes op de i zetten, je uit de nood helpen als alles te vlot gaat, nieuwe, levensbelangrijke godheden in het leven roepen, een nieuwe dimensie geven aan het begrip ‘stukgelezen’, hun lezers in de armen sluiten, je herinneringen bijkleuren, je winnen voor de kleine helft van de wereldbevolking, je over de dood heen laten praten, zonder dat het laf aanvoelt, een sneeuwbaleffect veroorzaken op je ‘te lezen’-lijstje, werken aan anti-inbraakpreventie én leesbevordering tegelijk, ik wil maar zeggen. Ik kan zo nog wel even doorgaan, voel ik (ik heb het nog niet eens gehad over Canada!), maar dat hoeft niet. Ik ben overtuigd, de boeken hebben me met de neus op de feiten gedrukt, en ik wil ook weer niet voor een geluksprofeet versleten worden. Maar toch nog dit: jullie, lieve lezers van deze stukjes, maakten mij soms nog vrolijker dan de letters en het papier. En nu is de tijd om, oudejaar moet voorbereid, ik ga lopen nu de hemel nog blauw is, we gaan rare hapjes bedenken en drank koud zetten, en die wijkagent moet eindelijk eens de deur gewezen, het is goed geweest. Ik wens jullie een nieuw jaar vol boeken en vrolijkheid.
Wat boeken kunnen: mij elke dag een gedachtesprongetje laten maken, alsof ik weer zeven was en vol verwachting over wat er achter de hoek van mijn verbeelding lag.

Geef een reactie

