boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (23)

In Over mijn werk on december 30, 2014 at 10:40 am

muskToen de wufte wijkagent hier jaren geleden voor het eerst binnenkwam, was het om te controleren of wij hier wel werkelijk woonden. Een hele vriendelijke man, iets te zwaar geparfumeerd achter de oren maar met tonnen inlevingsvermogen. Hij bleef maar twee minuutjes, onze boeken stonden nog niet tegen de wanden, het huis was hier en daar in verbouwing en de agent wilde duidelijk geen MDF-splinters aan zijn lijf. Vanochtend kwam hij nog een keer. Om ons te waarschuwen voor inbraken, die waren de laatste tijd gemeld in onze buurt, en hij wilde wat anti-inbraaktips geven. ‘De oprit ligt er al goed bij,’ zei hij bij de voordeur. ‘Een paar losse tegels, wat onkruid hier en daar, een scheefgezakt muurtje. Dat hebben jullie goed aangepakt.’ Ik hapte naar adem en liet hem binnen – Musk denk ik, of Azzarro misschien, ik rook eerste vriendjes toen hij langs me liep, o gruwel. ‘De gang is ook prima. Povere verlichting. Veel rommel, tassen, rondslingerende schoenen. De kans is groot dat ze struikelen en terug naar buiten vluchten.’ Toen liet ik hem binnen in ons bureau. Zijn mond viel open toen hij de boeken zag. ‘Nee,’ zei hij. ‘Wat? Niet goed?’ vroeg ik. Ik hield me al klaar voor een tirade over hoe al dat inbrekend gespuis analfabeet is en dat er geen leesbril past op een boeventronie. Maar er kwam geen kik meer, de wijkagent had een boek uit het rek genomen en deed teken met zijn matrak dat hij even bezig zou zijn. Hij staat hier nog, nu. Straks warm ik een glas gluhwein voor hem, maken we een vuurtje. Maar tot oudejaar hoeft hij nu ook niet te blijven. Hij heeft nog wat tips rond te delen in de buurt. En ik heb nog één stukje te schrijven.
Wat boeken kunnen: werken aan anti-inbraakpreventie én leesbevordering tegelijk.

Geef een reactie

