boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (22)

In Over mijn werk on december 29, 2014 at 9:37 am

onderwaterIk heb het allang eens willen hebben over een klein boekje, ‘Dit is water’ van David Foster Wallace, en stel het steeds uit om er iets over te schrijven, maar vandaag is een goed moment. ‘Dit is water’ is geschreven als speech voor pas afgestudeerden en begint zo:Twee jonge vissen zijn rustig aan het zwemmen als ze een oudere vis tegenkomen, die de andere kant op zwemt. De oudere vis knikt ze toe en vraagt: ‘Morgen, jongens, lekker water?’ De twee jonge vissen zwemmen nog een stukje door, maar dan kijkt de een de ander aan en vraagt: ‘Wat is in hemelsnaam water?’ Het boekje telt 91 bladzijden en op sommige van die bladzijden staat maar één zin. Je hebt het uit in minder dan een half uur. Als je dat al zou willen. Want als je begint te lezen voel je jezelf vertragen omdat wat je leest zo eenvoudig en toch zo waar is. Het is het enige boek dat ik al zo vaak herlas, en elke keer weer verrast de tekst me. Maar nog verrassender is dat ik zelf die woorden opnieuw en opnieuw nodig lijk te hebben om de noodzaak ervan in te zien, om te zien hoe gezond ze voor mij en mijn leven zijn. Wat zegt de tekst dan? Dat je zelf de keuze hebt om iets te doen tegen de ‘verveling, routine en bekrompen frustratie’ waar wij (bevoorrechten) mee te maken krijgen. Verkeersopstoppingen, lange rijen voor de kassa, opdringerige SUV’s voor de school van je kinderen. Je hebt het verstand en de opleiding om elke keer te kiezen wat je belangrijk vindt, en wat niet. Het gaat erom je niet zomaar over te leveren aan het ‘constante, knagende gevoel dat je iets oneindig groots hebt bezeten en verloren’, maar zelf na te denken en wat jij belangrijk vindt niet mee ten onder te laten gaan. Maar lees het vooral in de woorden van de auteur zelf. Je kunt het jezelf cadeau doen (of het hier lezen of hier luisteren naar David Foster Wallace zelf). De auteur van ‘Dit is water’ stapte in 2008 uit het leven maar liet gelukkig een tiental boeken na, verhalenbundels, essays, enkele romans. Ik kan geen beter nieuwjaarsvoornemen bedenken dan die boeken te zullen lezen. Dat is mijn water voor 2015.
Wat boeken kunnen: een sneeuwbaleffect veroorzaken op je ‘te lezen’-lijstje.

  1. ja, mooi. ik heb het gekocht om mee te geven toen mijn zoon twee jaar geleden uit huis ging, maar ik heb dat meegeven ook uitgesteld. ik bleef het zelf maar lezen. er komt vast nog wel een goed moment om het over te dragen…

Geef een reactie

