boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (17)

In Over mijn werk on december 24, 2014 at 9:40 am

20141224_102350Een van de meest intense leeservaringen ooit had ik op een trein vanuit Zwitserland naar huis. Of was het Duitsland? Oostenrijk? Het doet er niet toe, in mijn herinnering werd er Duits gesproken, voor zover ik nog iets hoorde door het lezen heen. Ik en mijn reisgenoot/lief hadden er een Interrailreis op zitten en er was nog één boek over: ‘The cider house rules’ van John Irving. Irving, die meesterverteller en schrijver van turven van minstens zeshonderd bladzijden, godzijdank, want de trein der traagheid is niet alleen een boektitel, maar wij waren twintig en hoefden nergens te zijn. Ik was beginnen te lezen en daarna viel er met mij niets meer aan te vangen. Na een uur of twee besloten we dat mijn lief maar beter daar en dan kon beginnen te lezen en dus scheurden we het boek in tweeën, met een pocketuitgave is dat zo gefikst. Daarna genoot ik dubbel, van het boek zelf én van mijn lezend lief die in hetzelfde verhaal zat, want ik zag het meteen, hij leefde even hard mee met wees Homer Wells en de aan ether verslaafde dokter Wilbur Larch, en elk woord dat ík las, zou hij straks ook lezen. We zaten gebeiteld. Tot zijn deel plots op was. Zonder veel overleg scheurde ik mijn helft nog eens in tweeën, het was dringend – voor mij en nu ook voor hem – en bovendien was het al om zeep met de staat van het boek. Toen we allebei wakker werden uit het verhaal, werd er allang geen Duits meer gesproken rondom ons. Dat driedelige boek is het meeste beschadigde maar ook een van de meest dierbare exemplaren in mijn boekenkast. Het is kerstavond straks en daar horen vredige handelingen bij (met kamelen) dus ik wil hier niet oproepen tot het stukscheuren van boeken, en toch. Als de omstandigheden kloppen, raad ik het iedereen aan. Daarom niet meteen vanavond in het licht van de kerstboom maar ooit, misschien, wie weet.
Wat boeken kunnen: een nieuwe dimensie geven aan het begrip ‘stukgelezen’.

Geef een reactie

