boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (16)

In Over mijn werk on december 23, 2014 at 8:54 am

januari 2006 029‘Het is een dinsdag. Geen twijfel mogelijk. Ik merk het aan het licht, het verkeer buiten zal de hele dag langzaam doortuffen, ongeïnspireerd, mensen rijden heen en weer uit gewoonte, niet uit noodzaak. Dinsdag. De meest overbodige dag van de week. Een dag die bijna niemand opvalt tussen de andere dagen. Ik las ergens (…) dat er statistisch gezien op een doorsneedinsdag 34 procent minder afspraken worden gemaakt dan op de overige dagen. Wereldwijd. Dat is gewoon zo. Wel vinden er op dinsdag aanzienlijk meer begrafenissen plaats dan in de rest van de week.’ Met ‘Buzz Aldrin, waar ben je gebleven’ mag Johan Harstad dan een van de mooiste boeken hebben geschreven die ik de afgelopen tien jaar las, maar over de dagen van de week moet hij nog veel leren. Ik snap het wel, als je opzoekt waar die dagen van de week nu weer voor staan (maandag, nogal wiedes, donderdag, ach, die arme stakkers hadden vroeger zoveel schrik voor de donder), dan merk je dat ze het met dinsdag niet echt weten. Op Onze Taal lees ik bij dinsdag: ‘waarschijnlijk genoemd naar een verder onbekende, Germaanse god Thingsus, de god van de volksvergadering’. ‘Thingsus’, zo kan ik er ook nog wel een paar dagen van de week bij verzinnen. Maar het ging over dinsdag. En laat ik u vertellen: de god Din, dat is natuurlijk niemand minder dan de god van de kleine dingen. Ook toevallig een prachtboek, van Arudhati Roy (De god van kleine dingen), maar dat doet er nu even niet toe. Ik weet al wat een van die kleine dingen vandaag zal zijn. Ik ga voorlezen voor mijn jongen van acht. Gisteravond was ik heel laat thuis en heb ik dat gemist. Hij ook, ja, maar ik vooral. Gelukkig is het dinsdag vandaag. Here’s to you, Din!
Wat boeken kunnen: nieuwe, levensbelangrijke godheden in het leven roepen.

Geef een reactie

