boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (15)

In Over mijn werk on december 22, 2014 at 9:02 am

knolgewas selderijIk heb nog nooit een zelfhulpboek gelezen. Dat is misschien ook te zien aan mijn kleren, mijn haar, mijn relatie, mijn kinderen, huis, voortuin, innerlijk en/of huisdier. Maar het is niet omdat ik geen zelfhulpboeken lees, dat ik er geen kan schrijven. Een zelfhulpboek in mijn oeuvre zou zelfs voor een rij wachtenden voor mijn tafeltje op de Boekenbeurs kunnen zorgen. In die rij staan mensen die minder assertief willen worden, minder ad rem, minder gestroomlijnd. Het zijn er veel. Mijn boek geeft hun tips voor onbeholpen houdingen die indruk maken, voor overtuigend gehakkel op beslissende momenten. Over fout dichtgeknoopte jassen, openstaande ritssluitingen van broek of rok, over klamme handen en de mond vol tanden: het boek gaat geen detail uit de weg. De lezer wordt uitgenodigd om de dingen ook eens negatief te bekijken, of tenminste te twijfelen. Het helingsproces is al begonnen als je de werkdag eens ongefocust begint, of visualiseert dat het ook wel eens kan tegenzitten. Achteraan zit een handige lijst met gênant eerlijke antwoorden op terloopse vragen. Ik signeer het boek met een fout in mijn eigen naam. Als de rij te lang wordt, deel ik seldersoep uit. Er zitten draden in en ja, morsen mag.
Wat (nog niet geschreven) boeken kunnen: je uit de nood helpen als alles te vlot gaat.

(Verschenen in de boekenbeursspecial van De Standaard der Letteren in 2011.)

Geef een reactie

