boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (14)

In Over mijn werk on december 21, 2014 at 11:01 am

20141214_191849Sommige boeken die hier rondslingeren zal ik nooit lezen, met deze als mijn favoriet: ‘Het recht op luiheid’ van Paul Lafargue. Ik kom het overal tegen – alsof het een eigen leven leidt en gaat liggen op strategische plaatsen. Telkens als ik het zie, lijkt de cover me een knipoogje te geven. Ik deed het daarnet toch even open, en nu blijkt dat zwerfboek een politiek pamflet uit 1880, van de schoonzoon van Karl Marx. Paul Lafargue vond het tijd om het belang van luiheid te onderstrepen, in een tijd waarin er vooral geschreeuwd werd om het recht op werk. Zonder luiheid – gecombineerd met een scheut creativiteit – zou de mensheid bijlange nog niet staan waar ze toen stond, vond de auteur. Ik begin zowaar geboeid te raken door de inhoud, maar ach, het is zondag, en als ik het boek dichtklap en op een van de stapeltjes leg, wordt het weer het rustgevende object dat het tot hiertoe geweest is. Als een halte waar de trein maar niet langskomt, waar je op een bankje gaat zitten en je neerlegt bij het feit dat er niets te doen is.

Wat boek(titels) kunnen: even de puntjes op de i zetten, vooraleer je je weer in de dagelijkse strijd gooit.

Geef een reactie

