boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (12)

In Over mijn werk on december 19, 2014 at 9:18 am

imagesHoe maak ik een vriend? Jaren geleden stelde de oudste me deze vraag met aandrang. Ik stond met de mond vol tanden, zoals dat heet. Voor hem was het een concrete vraag, en dat ik daar geen concreet antwoord op had, genre ‘doe eerst dit, dan dat, en hopsa, daar staat je vriend’ stelde hem (en mij) zwaar teleur. Ik formuleerde nadien wel een lang, omslachtig, absurd antwoord en maakte daar een boek van: ‘Hoe maak ik een vriend’, dus. Ik weet niet of de vraagsteller er iets aan gehad heeft. Hij praat meer met zijn vrienden dan met mij, nu. Maar gisteravond stelde hij me opnieuw een dwingende vraag. Waarom leven wij? Weer had ik geen pasklaar antwoord. Met iets als ‘om boeken te kunnen lezen’ hoef ik niet te komen aanzetten; ook al is hij een lezer, het is niet genoeg. Ik denk dus na over een antwoord en ondertussen zoek ik op wie ‘Moeder, waarom leven wij’ ooit als titel voor een boek koos. Lode Zielens, zo blijkt, een van de vernieuwers van de Vlaamse literatuur. Het boek verscheen in 1932 en Zielens won er de Driejaarlijkse Staatsprijs voor verhalend proza mee. Het titelzinnetje is ondertussen al zo vaak gebruikt dat het geen inhoud meer lijkt te hebben, tot de vraag je letterlijk wordt gesteld. Ik betwijfel of ik antwoorden zal vinden in Zielens’ vertelling, maar ik geef het toch een kans. En anders lees ik wel verder, tussen het beantwoorden van naturalistische vragen in de trant van ‘wanneer is het eten klaar?’ en ‘koop je nog chocopasta of hoe zit het?’ door.
Wat boeken ook kunnen: je laten verdwalen in andermans antwoorden, tot je er zelf vindt.

  1. Mevr. De Vlieger, Bedankt. Heerlijk om lezen deze stukjes..wanneer je zoals ik boeken verslonden hebt met het genot gelijk het dure lekkere (vooral dit deel telt) pralines betroffen, dan brengen deze korte mijmeringen en gedachten veel herkenning. Dit nu ook over de kinderen en hun ingewikkelde bijna onbeantwoordbare vragen. Alhoewel de mijne nu op hun puberleeftijd vooral mij in vraag stellen waar ik soms makkelijker of toch sneller antwoord (lees : tegenreactie) op vind maar daarom niet minder mee in de maag blijf zitten.Nu ja ,alles op zijn tijd en ooit waren we jonger en puber en las ik hééél veel. Nu ben ik bewust begonnen met het meelezen van de verplichte lectuur van de kinderen zodat we samen kunnen discussiëren over de boekbesprekingen die erbij horen. Zo geraak ik weer wat in de (jeugd)literatuur en vooral zo geniet ik weer van letters en papier en zonder bril verdoken te zitten met mijn neus tussen de bladzijden …Groetjes Ann De Schepper, Zwijnaarde.

    • dag ann, je bent ook van zwijnaarde! kennen we elkaar? bedankt voor je reactie, leuk om te weten dat je de stukjes kunt smaken, en ja, kinderen drukken je met de neus op de (soms vervelende) feiten… Gelukkig ook op de mooie. groetjes!

      • Ja dag Evelien, ik ben de mama van Alex en Rebecca Moens, misschien eens vragen aan je kinderen die kennen hen wel, zelfde lagere school gezeten… Rebecca zegt mij dat ze bij Kobe gezeten heeft? veel groetjes ann

      • ja, dan weet ik wie je bent! groetjes

Geef een reactie

