boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (9)

In Over mijn werk on december 16, 2014 at 10:05 am

color-library-cuts-webIk was van plan om vandaag iets te schrijven over de zingende Japanner, maar nadat ik deze ochtend het opiniestuk ‘Boeken toe voor de bib?’ van Karel Michielsen las in De Standaard, dringt een andere kwestie zich op. Ik zou ook van gedacht veranderd zijn als ik niet naast de mooiste bib van Vlaanderen woonde. Ik kom namelijk vaak genoeg in bibliotheken in heel Vlaanderen om lezingen te geven aan kinderen, bibliotheken van diverse pluimage, mooie, lelijke, cleane en stoffige, piepkleine en onverwacht ruime plekken die allemaal één ding gemeen hebben: er werken boekenmensen. Ook in de hopeloos verouderde ruimtes word ik verwelkomd als een belangrijke gast. De sfeer die er heerst is zonder uitzondering verwachtingsvol, zelfs al is de verlichting akelig kil en voelt het afgesleten tapijt aan als karton. Allemaal bijzaak: in elke bibliotheek voel je dat er van alles mogelijk is. Daar zorgen de rijen boeken voor – uiteraard – maar ook de mensen die die boeken hebben uitgekozen. Hoe doen ze dat in hemelsnaam, kiezen uit zo’n ruim aanbod? Tot voor kort vooral door De Leeswelp en De Leeswolf uit te pluizen, Vlaamse recensietijdschriften waarin het kaf van het koren werd gescheiden, maar die pijlers werden net doorgehakt. Voortaan zullen bibliotheekmensen zich via andere wegen moeten informeren, als dat tenminste nog nodig zal zijn, want ook de bibliotheekmiddelen zelf worden danig afgeroomd. In een doemscenario worden bibliotheken plekken waar je alleen nog de commerciële titels in automaten vindt. Voor lezingen zal dan uiteraard geen budget meer zijn, maar hartverscheurend is vooral dat de plaatsen zelf niet meer zullen bestaan. Bibliotheken zijn van een ontroerende eenvoud, iets waar we allemaal naar op zoek zijn. Het aanbod is slim, iedereen is welkom en je hoeft er niet eens je portemonnee boven te halen. Je stapt buiten met een stapeltje papieren geluk onder je arm, waar je weken van kunt genieten. En als het tegenvalt met dat geluk, breng je het gewoon terug. Dat is allemaal nog maar louter uitgangspunt, want in werkelijkheid zijn het de mensen die de plekken bijzonder maken. Neem nu die allermooiste bibliotheek, waar ik toevallig naast woon. Daar hangt zo’n prettige sfeer dat ik soms het huis uit vlucht om daar even tussen de rekken te verdwalen. Er werken mensen met wie ik korte boekengesprekjes voer – soms kabbelend en plagend, soms met evenveel vuur als boeren die het over het weer hebben. Ik weet ook niet waarom, maar de beste mensen werden naar hier gestuurd. Ik zeg niet waar ‘hier’ is. Ik gun jullie veel, echt waar, maar dat is erover.
Wat boeken kunnen: zich laten uitlenen in een openbaar systeem van innemende eenvoud.

Geef een reactie

