boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (8)

In Over mijn werk on december 15, 2014 at 2:41 pm

AboukirDe wereld staat in brand en in de keuken lekt de kraan en o wat heb ik zin om vandaag eens vreselijk negatief te zijn. Drie kinderen in huis, de een al lamlendiger dan de ander, maar de optelsom van hun futloosheid is nog maar een fractie van mijn chagrijn. Ik wil foeteren, fulmineren, knorren en razen. Maar ik mag niet. Ik heb me voorgenomen om elke dag van dit jaar iets vrolijks te schrijven over boeken, namelijk, en dus denk ik aan wat mij het snelste uit deze baalbui zou halen… Mijn boek! Op dit moment is dat ‘A fraction of the whole’ van Steve Toltz – een boek dat ik vijf jaar geleden al eens las. Mijn boek, die trouwe vriend, zou me erdoor helpen. Ik zou mijn boek openslaan, de rug kraken en nog grotere ezelsoren maken dan ik gewoonlijk al doe. Ik zou lezen onder een lampje, ik zou me wentelen in zinnen als ‘I have nothing against children, I just wouldn’t trust one not to giggle if I accidentally stepped on a land mine.’ Pas binnen een uur of vier zou ik weer neerdalen in deze wereld en denken dat het in feite nog best meeviel met deze maandag. Mijn boek zou dat allemaal voor me doen. Maar het kan niet, nu. Ik heb beloofd om Zeeslag te spelen met de jongste, zijn boten staan al klaar.
Wat boeken kunnen: je troost bieden, al is het maar in gedachten.

Geef een reactie

