boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (5)

In Over mijn werk on december 12, 2014 at 9:02 am

sintEen tweetal weken geleden mocht ik plaatsnemen op een podium naast de grootste kindervriend aller tijden, in het cafetaria van een rusthuis voor jonge dementerenden. Sinterklaas was in een stille bui. Dat vond ik veruit te verkiezen boven een sint in een luide, bulderende bui, zo’n sint die zijn grapjes op de ouders afstemt zodat die ook wat te gniffelen hebben boven hun trappist. Om het vrolijk te houden las ik ‘De heerlijkste 5 december in 574 jaar’ van Annie M.G. Schmidt voor. In dat verhaal lijdt de sint schipbreuk en sint2wordt hij door een Franse visser gered. Goedheilig als hij is, ruikt hij toch een beetje naar vis, maar op het einde komt het allemaal goed.
Na afloop vroeg Sinterklaas me: ‘Wie is die Annie, eigenlijk?’
‘Een beroemde schrijfster,’ zei ik.
‘Ik heb anders nog nooit van haar gehoord.’
‘Vreemd, toch,’ zei ik, ‘want ze is een van de allergrootste. Er is zelfs een Annie M.G.-Schmidtdag. Elk jaar, op 20 mei.’
De sint trok grote ogen. ‘Heus? En moet ze dan ook over de daken lopen, op een paard?’ ‘Nee hoor,’ zei ik. ‘Dat zag Annie niet zitten. Er worden die dag verhalen verteld. En liedjes gezongen.’
‘Echt? En zij hoeft niets te doen?’
‘Nee. Annie haar werk zit erop.’
De sint zuchtte. ‘Dat heeft ze slim bekeken.’
‘Sintje toch,’ zei ik. ‘Jij bent en blijft de grootste kindervriend.’
‘Dat kan best,’ zei hij, ‘maar ik word een dagje ouder. Ik moet denken aan later.’
‘Nooit denken aan later, Sinterklaas. Dat is de kunst. Annie is altijd acht gebleven, ik wil maar zeggen.’ Daarop bestelde de sint een trappist en ging hij in een hoekje zitten nadenken over zijn businessplan voor de komende jaren.
Wat boeken kunnen: heilige mannen uit hun lood slaan.

 

Geef een reactie

