boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (4)

In Over mijn werk on december 11, 2014 at 12:30 pm

index index2Niets geeft mij meer vrijheid dan het schrijven van boeken. Ik kies zelf waarover ik schrijf, in welke vorm, voor wie, hoe dik of hoe dun het boek wordt. Alles wat na de publicatie komt, ligt aan banden, maar in het schrijven zelf ben ik vrij, en daar kan niets  – en dan bedoel ik echt NIETS – tegenop.
Lezen komt natuurlijk aardig in de buurt. Als ik niet schreef, zou ik professioneel lezer willen zijn, als zoiets bestond. Dan zou ik bijvoorbeeld boeken lezen met de titel ‘Vrijheid’, zoals van Jonathan Franzen, een megalomane geschiedenis over mensen met veel ambitie, een soort soap over een mislukt huwelijk en overspel, een nieuw boek der rusteloosheid, meeslepend en raak. Of boeken met de titel ‘Vrij’, van Willy Vlautin bijvoorbeeld, die kleiner en anekdotischer schrijft, over ontroerend echte personages die worstelen met tegenslag en gefnuikte dromen. Ik zou die boeken opnieuw en opnieuw lezen, voor de grap en ook een beetje om de vrijheid te vieren. Het zijn geen perfecte boeken, maar als professionele lezer zou ik dat als een grote troef ervaren. Franzens boek bevat langdradige stukken, Vlautin schrijft voor de kleine helft in dromen (terwijl lose the dream een van de basisregels is in elke schrijfschool). Maar vrijheid kan ook lastig zijn en soms zelfs een beetje tegenwringen, dus als er ooit een vacature voor ‘professioneel lezer’ in mijn mailbox zit, liggen deze twee klaar op mijn nachtkastje.
Om maar te zeggen wat boeken óók kunnen: je een carrièreswitch laten overwegen, als je al niet de mooiste job van de hele wereld had.

(Ik kreeg gisteravond een bericht van het vogelasiel dat mijn houtduifje weer uitgevlogen is. Er zijn vast digitale verklaringen voor het feit dat dit gemeld werd op de dag dat ik over die duif schreef, maar ik zou wel gek zijn als ik dit niet als een poëtisch toeval koesterde – er staan tenslotte niet elke dag kamelen bij de buren.)

Geef een reactie

