boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (3)

In Over mijn werk on december 10, 2014 at 8:00 am

20140930_080236Een paar weken geleden vloog een jonge houtduif tegen het keukenraam. Verdwaasd viel ze op de grond, om daar niet meer van op te stijgen. Ik stopte ze in een doos en zette ze bij me in de caravan, af en toe haalde ik ze eruit om te zien of ze al bekomen was en misschien toch haar vleugels weer kon uitslaan.  Ook de kippen wilden haar niet adopteren. Uiteindelijk bracht ik haar naar het vogelasiel van Merelbeke. Ik deed dat vooral omdat onze kat op de loer lag, en ik wist wel dat ze ooit vogels zou verscheuren, maar om nu dat duifje zomaar in haar klauwen te gooien? Nee, dat kon ik niet. Maar o ironie, de volgende dag had ze beet, de kat dus, haar eerste vogel ooit. Wij deden nog een poging om het piepende dier uit haar bek te trekken, maar ze klemde haar tandjes om het vogellijf en nam hem mee naar een rustige plek. Een uur spelplezier heeft ze eraan gehad. Toen bewoog de vogel niet meer. Met bebloede snoet kwam ze naar binnen, kopjes gevend en hengelend om een aai. ‘Wat heb ik dat goed gedaan, toch?’ leek ze te willen zeggen, en ‘strooi mijn voederbak nog maar eens vol, dat heb ik wel verdiend.’ Het is een magere troost, maar net op dat moment vroeg Stichting Lezen mij om een voorleesverhaal te schrijven voor Iedereen Leest. Het werd ‘De verjaardag van Minette’, een tekst waarin ik onze kat strafte – in de eerste versie was ik genadeloos maar ik zwakte het dan toch af en tegen het einde van de dag goot ik haar bakje ook weer vol. Wat boeken (of verhalen) kunnen: virtueel wraak nemen op je huisdier.

Het boekje met voorleesverhalen werd op 24 november uitgedeeld tijdens de ochtendspits in verschillende stations in Vlaanderen, maar wie dan de trein miste, kan het hier nog lezen.

Geef een reactie

