boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (2)

In Over mijn werk on december 9, 2014 at 9:01 am

vintage_kameel_1800s_de_egyptische_sjabloon_van_canvas-r28d4c85bbe30481399dd3887b3a1f157_2ub7_8byvr_324Ik ging gisteren een half uur lopen in de regen. Toen ik thuiskwam zag ik in een flits kamelen op de oprit van de buren staan. Er zit maar één huis tussen het onze en dat van de dierenarts, maar haar specialiteit is reptielen en kleine knaagdieren, en er wandelt ook wel eens een albino kangoeroe door haar praktijk, maar kamelen? Nee. Toen ik beter keek, zag ik dat het dorre planten waren, maar feit blijft dat het voor mij éérst kamelen waren. Stel je voor, het is winter, ’s ochtends breekt het gras onder je voeten alsof het diepgevroren peterselie is, het wordt de hele dag niet echt klaar maar de buren krijgen bezoek van twee kamelen. Dan zijn er twee mogelijkheden: ik moet dringend meer trainen, of ik leef te veel met mijn hoofd in de boeken. Wat een opluchting dat het niet dat eerste is. Zo lang er kamelen op de oprit van de buren kunnen staan, blijf ik lezen, voorlezen en schrijven, want dat kleurt mijn blik meer dan wat ook. Wat boeken kunnen: het grauwe, afgestorvene omtoveren in bulten, dampend van leven.

Geef een reactie

