boeken voor kleine en grote kinderen

Wat boeken kunnen (1)

In Uncategorized on december 8, 2014 at 9:42 am

Er verschijnen zoveel doemberichten over (jeugd)literatuur, dat ik me voorneem om elke dag van wat er van dit jaar rest iets vrolijks te schrijven over boeken. Het is niet al kommer en kwel. In mijn caravan vriest het, maar plekken genoeg om me te verwarmen aan een dagelijks shot boekenliefde.

retro_vintage_kitsch_ginger_spaghetti_eating_boy_card-re2483d7c6c594511aaa6c0d0780299ad_xvuat_8byvr_512In februari verschijnt er een Slashboek van mijn hand bij uitgeverij Querido. Ik heb daar de afgelopen maanden hard aan gewerkt, zo hard dat Sinterklaas hier al door de schouw geschoten is terwijl ik nog met mijn hoofd in de nazomer zat. De titel van het Slashboek is ‘Getekend’ en het boek vertelt hoe Katja, vijftien en de wanhoop nabij, in een jeugdafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis terechtkwam en daar langzaam haar vertrouwen terugwon en klaargestoomd werd voor het leven buiten de muren. Ik deed research in het ziekenhuis waar Katja jaren geleden verbleef, en leerde daar onder meer een veertienjarige jongen kennen die veel te mager was. Terwijl we in de refter een bord spaghetti bolognaise zaten te eten, zei hij dat er ooit een jeugdauteur naar zijn school was gekomen, de school die hij haatte met alles wat hij nog in zijn knokige lijf had opgespaard. De auteur was Guy Didelez, en de jongen was in de wolken over dat bezoek, de jeugdauteur niemand minder dan een held. De rest van de tafel had niet veel op met boeken, er werd wat gegniffeld en geschampt, maar die ene jongen haalde herinneringen op aan misschien wel het enige lichtpuntje uit zijn schoolcarrière. Hij vertelde er met zoveel vuur over dat hij vergat te eten, al was dat waarschijnlijk de bedoeling, maar hij had het over boeken en niet over iets anders. Terwijl hij aan het vertellen was, zag je niet meer hoe hij zelf van papier leek – zo broos en dun. Hij werd een enthousiaste puber die maar doorging over iets wat hem meesleepte. Boeken! Je zou van minder vergeten te eten.

Geef een reactie

