boeken voor kleine en grote kinderen

Verademing in Adegem

In Over mijn werk on september 18, 2014 at 10:18 am

10687095_10203529941342387_4159659874292806479_nIk was afgelopen zondag op de Canadese-Poolse-Britse herdenkingsplechtigheid in Adegem en sprak na afloop van het programma met deze goedgemutste man: de ambassadeur van Canada. Het lijkt onnodig wreed hem een boek in de handen te drukken waarop staat dat je niet naar Canada moet gaan, maar daarvoor pleit ik onschuldig, want dat deed een vriendin die vindt dat ik mezelf beter moet verkopen. Hij kan boek noch titel lezen, maar wat een verademing om te zien dat sommige mensen zichzelf blijven ondanks alle pomp and circumstance waarmee ze dagelijks omringd worden. Terwijl de militaire strepen ons om de oren vlogen en wel vier nationale hymnes nagalmden, konden wij toch een gewoon, prettig gesprek voeren over boeken, vreemde talen, moedige moeders en foute keuzes. Ik moet daaraan denken, de volgende keer dat ik het besterf als ik iemand wil aanspreken. Je neemt altijd het risico om af te gaan als een gieter, maar de vervulling van een goed gesprek met een vreemde – hooggeplaatst of niet – doet alle mislukte pogingen in het niet vallen. Op een kerkhof vol dode jonge mannen onder witte stenen kruisen lukt het natuurlijk gemakkelijker om zo te denken. Dat er niet eens plaats was voor hun volle voornamen maar alleen voor hun initialen vond ik bijna nog triester dan de plastic poppy’s die in het gras naast hun graf gedrukt werden door een groep kinderen in feestkledij. En toch werd alles netjes in het juiste perspectief geplaatst, daar in Adegem. Hoe belangrijk vrienden zijn, bijvoorbeeld. Er lagen vast veel vrienden onder de grond, jongens die helemaal zichzelf konden zijn bij elkaar, en wij zaten bovengronds op de tribune, te rillen van de kou en te gniffelen met petten die aan snoepdozen deden denken. ‘Was het leuk in Ademgem?’ vroeg mijn zevenjarige toen ik thuiskwam, en al is ‘leuk’ misschien niet het juiste woord, toch antwoordde ik: ‘Ja, heel erg leuk.’

  1. Geweldige titel!
    En dito stuk.

  2. Helemaal raak Evelyne! Ik hoop dat er snel een vertaling komt of een crashcursus Nederlands;-)

Geef een reactie

