boeken voor kleine en grote kinderen

Het is niet al Canada wat blinkt

In Uncategorized on januari 31, 2014 at 4:22 pm

Ik weet het, ik vlucht af en toe nog eens naar Canada, maar ondertussen doe ik ook wel andere dingen. Ik schrijf een Slashboek voor uitgeverij Querido bijvoorbeeld. Slashboeken zijn geschreven op basis van het waargebeurde levensverhaal van een bijzondere jongere. Grote auteurs gingen mij voor in deze reeks: Edward van de Vendel, Marjolein Hof, Jan Simoen, om er maar enkele te noemen, de lat ligt hoog, en daar moet ze ook liggen.
index200px-OneFlewOverTheCuckoosNestIk kon het onderwerp zelf kiezen en ben toch weer richting psychiatrie gegaan, waar ik voor De bovenkamer van Jakob ook al vaak vertoefde. Het weerhoudt me er vast van zelf binnen de muren te belanden, maar als dat ooit toch het geval zou zijn, weet ik alvast één ding: ik zal in goede handen vallen. Ik wil het geen warm en veilig nest noemen, of u laat zich collectief opnemen, maar ik hoop toch dat dit boek helpt om een aantal vooroordelen over de psychiatrie uit de weg te ruimen. Er is veel veranderd sinds One flew over the cuckoo’s nest.

Ik beschrijf het leven van een meisje dat na een zelfmoordpoging in een psychiatrische inrichting is opgenomen. Ik had een paar lange gesprekken met K., het ‘model’ voor mijn hoofdpersonage, en ging ook een driedaagse kijkstage volgen in de psychiatrische jeugdkliniek waar ze een paar keer voor lange tijd verbleef. Dit nieuwe boek heeft mij helemaal in de greep. Ik schrijf over een wereld waar veel pijn geleden wordt en waar dagelijks bloed vloeit, maar waar jongeren ook van hun stoel rollen van het lachen en om de haverklap flauwe grapjes met elkaar uithalen. De inspiratie druipt er van de muren, om elke hoek loert een boek. Ik mag er maar één schrijven, en met die taak spring ik niet lichtzinnig om. Volgende week leest de uitgeefster al een eerste stuk, dus ik schrijf gauw verder, maar dit bericht moest toch even om de geruchten te bevestigen dat ik tijdelijk verhuisd ben. Niet naar Canada, nee, maar naar het West-Vlaamse Pittem.

Geef een reactie

