boeken voor kleine en grote kinderen

Sophie

In Uncategorized on januari 31, 2013 at 11:25 am

winter 198
Het is tien jaar geleden dat Sophie stierf. Ik herinner me de verwarring onmiddellijk na haar dood: het had heel veel gesneeuwd en al dat wit maakte me tot dan toe zonder uitzondering blij als een kind, en nu kwam dat verdriet daartussen. Wist ik toen veel dat het voor altijd was, dat die sneeuw elk jaar zou blijven vallen en dat de verwarring alleen maar groter zou worden. Dat ik me tien jaar later nog altijd zou afvragen wat Sophie hier- of daarvan zou denken. Dat ik haar nog zó nodig zou hebben, zo nu en dan.
Mijn verdriet om haar dood is even groot als het kind dat zij gelukkig nog net in haar armen heeft gehad, hij is tien jaar nu en dankt zijn naam aan Sophie. Mijn verdriet groeit, heeft een open blik en een wilde bos haar. Mijn verdriet is ongeduldig en opvliegend, maar ook lief als het nodig is, heel lief als het moet. Hij davert door het huis op zijn grote zweetvoeten en kan vloeken als een oude garnaalvisser, hij is wild, gooit alles in de strijd. Maar hij kan ook troosten als de beste en merkt het meteen als er iets scheelt, mijn verdriet ruikt zoet en dierlijk, mijn verdrietje, klein en warm lig ik in zijn arm.
Nee, mijn verdriet gaat nooit meer weg, binnen tien jaar misschien het huis uit, maar ook dan blijft het onverminderd een deel van wie ik ben.
Jij wordt nooit grijs en oud, Sophie. Maar wij doen dat wel even voor jou – dat is wel het minste.

  1. Prachtig. Ik kreeg er kippenvel van…

  2. Prachtige tekst Evelien, merci. Geniet van je zonen en van de sneeuw, dat zou Sophie zeker hebben gewild… Gefeliciteerd met je mooie boeken, ik probeer je ‘schrijfsels’ te volgen

Geef een reactie

