boeken voor kleine en grote kinderen

Gelukkig nieuwjaar

In Net gelezen on januari 3, 2013 at 8:38 pm

images Als de zelftwijfel het hoogst is, is Lydia Davis nabij. Ik kende deze schrijfster van korte verhalen al van naam, en wist zonder ooit iets van haar te lezen dat ze het allemaal zou hebben voor mij. Ik raadde haar zelfs al aan aan anderen. Daarnet lag ik in bad met haar boek ‘Bezoek aan haar man en andere verhalen’, er was tijd voor wel een verhaal of dertien voor het water lauw werd. Het laatste verhaal dat ik las heet ‘De muis’ en begint zo: ‘Eerst schrijft een dichter een verhaal over een muis, in maanlicht in de sneeuw, hoe de muis zich in zijn schaduw probeert te verstoppen, hoe de muis tegen zijn mouw opklimt en hij hem afschudt in de sneeuw voordat hij weet wat zich aan zijn mouw vastklampt. Zijn kat is in de buurt en haar schaduw valt op de sneeuw, en ze zit achter de muis aan. Dan leest een vrouw zijn verhaal in bad. De helft van haar haar is droog en de helft drijft in het badwater. Ze vindt het een goed verhaal.’ Daar stopte ik even met lezen, ik waste mijn haar en dacht aan de muis die wij zelf ooit vingen in een val. Ik las met nat haar verder. ”s Morgens zit er een man in de keuken op de kruk (…) bij het aanrecht, en heeft hun jonge kat in zijn armen, terwijl hij met zijn brede roze handen haar nek vasthoudt en met zijn duimen over de kruin van haar kop wrijft, en achter hem staat de vrouw tegen zijn rug geleund, haar borsten geplet tegen zijn schouderbladen, haar handen gesloten over zijn borst, en ze hebben broodkorsten op het aanrecht gelegd zodat de muis die ruikt en wachten tot de muis tevoorschijn komt, blindelings, en de jonge kat hem pakt.’ De muis in onze val overleefde de klap niet. Onze keuken stond op een andere plaats en wij waren jonger. Ik had één baby in mijn buik en één die nog niet zonder hulp kon zitten. Het was nog lang geen 2013. Nu wel. Het is zover, het nieuwe jaar is begonnen, en het begint pas écht met de ontdekking van een nieuwe schrijver. Haar verhalen zijn kort maar je komt er wel een jaar mee verder. Ik wens iedereen een nieuwe schrijfster of schrijver, eentje die het allemaal heeft voor jou.

  1. Fijnste nieuwjaarswens ooit!!!

Geef een reactie

