boeken voor kleine en grote kinderen

Wat is het fijn een oma of opa te zijn

In Nieuw werk on oktober 9, 2012 at 3:15 pm

Terwijl ik in Canada door de bergen sneed in mijn rode Hyundai Sonata, rolde hier zomaar dit lekkere boek van de persen. Sabien Clement tekende zich krom aan ontroerende oma’s en opa’s, en Leen Depooter goot tekst en tekeningen in een kreukvrije vorm. En ik schreef, over snurkende opa’s met langharige honden, over breiende oma’s met een steekje los. Over sombrero’s, suikerwafels en de roep van de vulkaan. Over leven en doodgaan, en alles daartussen. Of toch veel.

Koop nog geen mandarijntjes, koop dit oranje boek. Veel zoeter, en onbeperkt houdbaar. Kadoezie!

‘Mijn oma is van peperkoek. Verhalen over oma’s, opa’s, oogappels en oliebollen’, uitgegeven bij Lannoo.

Oma Koekebrood, de lekkerste oma

Mijn oma ruikt zo lekker. Echt, het lekkerste van allemaal!

Naar wat dan?

Niet naar zweet van onder je noksel.

Het is oksel. Niet noksel.

Vreemd. Zij zegt noksel. Ja, van je armputje dus. Daar ruikt ze niet naar. Nooit!

Wacht eens. Zegt zij noksel?

Ja, zij wel.

En zegt ze ook porei in plaats van prei?

Ja.

En kieken in plaats van kip? En erf? En somtijds?

Ja, dat zegt ze allemaal.

Ik weet al waar ze naar ruikt.

Naar wat?

Naar blommen.

Blommen?

Ja, gele, en vast ook purperen.

Bloemen, bedoel je!

Ik zeg het toch: magritten en tulippen.

Het is waar: oma spreekt een beetje gek. Maar ze is niet de gekste oma, o nee! Daar ruikt ze veel te lekker voor. Niet naar blommen. Mijn oma ruikt naar chocola.

Geef een reactie

