boeken voor kleine en grote kinderen

Gelukwensen

In Over mijn werk on februari 6, 2012 at 8:51 pm

 

Nu zijn er al maar elf maanden van het jaar 2012 meer over, en ik heb hier nog niet eens mijn nieuwjaarswensen geuit. Dat komt omdat ik me nooit voor de volle honderd procent bewustgeworden ben van het jaar 2011. Ik heb elke keer als ik dat getal moest schrijven getwijfeld: 2011? Het zei me niets. En met 2012 zal het niet anders zijn, dat is nu al duidelijk. Het leven gaat sneller als je ouder wordt: ik begin te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt, ik kan zelfs de jaartallen niet bijhouden, laat staan de maanden, of de dagen. Eén voordeel heeft dat wel voor later: het vooruitzicht op één lange dag, in een willekeurig jaar. Een dag waarop ik zal schrijven voor een kind van acht of een van achtentachtig, voor mezelf vooral, een zondagskind op jaren. Tijdens die eindeloze dag zal ik kijken met mijn handen, of horen met mijn ogen; als ik maar mag blijven proeven met mijn tong. Ik zal mijn ene gebreide sok als een oude vrouw tot halverwege de kuit optrekken, en de andere koket oprollen als een meisje. Zo’n dag wordt het, later, een dag waarin veel kan: niet op maar naast de bank in het park gaan zitten bijvoorbeeld, zoals ik vandaag een oude man zag doen, los in de sneeuw, met de hond aan zijn voeten. Maar zover is het nog niet, eerst moet ik nog verder het geluk opstapelen, in maanden, in jaren, in tijdperken van mijn bestaan. En zolang ik dat geluk krijg en niet plots door het ijs zak of door de dampkap word opgezogen, moet ik het ook delen. Vandaar, dan toch nog: een heel gelukkig nieuwjaar! 2012, ja.

  1. Dag Evelien,

    Leuk dat je je geluk wil delen: je weet : gedeelde vreugde is dubbele vreugde.Dus 2012 heeft héél wat voor jou in petto :)Ik doe mee: ik wens je ook veel geluk.

    Lieve

Geef een reactie

