boeken voor kleine en grote kinderen

‘Ik haat Roald Dahl!’

In Uncategorized, Voorlezen on mei 11, 2011 at 9:14 am

Ik lees momenteel elke avond voor uit Dahls ‘Daantje de wereldkampioen’, een verhaal over fazanten stropen door middel van geweekte, opengesneden, met slaapmiddel gevulde en weer dichtgenaaide rozijnen. En een meeslepend verhaal, want toen ik gisteravond stopte met voorlezen werd de oudste woest omdat hij al de hele dag aan die tweehonderd rozijnen dacht en hij het nu nóg niet wist, of het zou lukken om al die fazanten om te leggen. Ik zei hem dat de schrijver het natuurlijk niet meteen prijsgaf, anders werd het nooit zo’n dik boek. Eerst spraken ze me streng toe: ‘Gij zult verder lezen!’, daarna smeekten ze me om nog een hoofdstuk: ‘toe, mama, één hoofdstuk maar, een paar blaadjes, één blad, een half?’ Maar ik was onvermurwbaar. Waarop de oudste er bovenstaande zin uit gooide: ‘Ik haat Roald Dahl!’ Ongetwijfeld het mooiste compliment dat je als schrijver kunt krijgen van een kind. Nu zitten ze op school, maar ik ben zeker dat ze aan die rozijnen denken. Vanavond lees ik het uit, wat er ook gebeurt.

  1. Hoi Ellen, ik heb een link over de stuk over Daantje de Wereldkampioen geplaatst op mijn facebook: http://www.facebook.com/praktijkvader

  2. Toen ik in de lagere school zat en den leerkracht had op het einde van de dag nog tijd over dan las ze een stukje uit dit boek voor. Ik vond het zo geweldig dat ik het boek nu wil kopen om het ooit aan mijn kinderen te kunnen voorlezen

Geef een reactie

