boeken voor kleine en grote kinderen

Bladerdrang

In Over mijn werk on mei 2, 2011 at 1:12 pm

Vanochtend speelde zich een vreemd schaduwspel af op de kast van de slaapkamer. Magnus van vier lag er angstig maar gefascineerd naar te kijken. ‘Het is niets’, zei ik, ‘het is de schaduw maar van de bladeren van de boom.’ Voor hem was het veel meer dan dat. ‘De blaadjes vechten,’ zei hij na een tijd, en toen ik het door zijn ogen bekeek, klopte het hele plaatje. Er was een gevecht aan de gang, en dat gevecht was belangrijker dan alle andere dingen die vandaag voor onze ogen zouden voorbijschuiven. Ik heb de afgelopen weken heel vaak op de vraag ‘Waarom schrijf jij?’ moeten antwoorden tijdens lezingen, en vanochtend was het plots weer duidelijk: om het gevecht van die bladeren te benaderen, zo goed en zo kwaad als het gaat. Zien wat er is en bol staat van spanning, zelfs op een verloren hoekje van een kastdeur, en dat dan vangen. Magnus gooide zich uiteindelijk in het gevecht door zelf te blazen als de wind, om te zien wat dat met de schaduwen deed, met de argeloosheid van iemand die vandaag nog wel twintig keer omvergeblazen wordt. Maar ik heb slechts die ene keer vandaag en hou mijn vangnet klaar.

Geef een reactie

