boeken voor kleine en grote kinderen

Vandaag is het nu

In Over mijn werk on januari 14, 2011 at 11:08 am

Af en toe wordt me de vraag gesteld waarom ik eigenlijk voor kinderen schrijf. Daaronder hoor je altijd die andere vraag: waarom ga je niet voor het echte werk? Ik heb geen antwoord op die vraag, en ik zoek daar ook niet naar. Maar kinderen formuleren zonder het te weten vaak zelf een antwoord. Mijn jongste van vier is vandaag op sportdag in Eeklo. Vanochtend wilde hij niet weten welke dag het was: ‘vandaag is het nu,’ zei hij. Omdat hij ‘Eeklo’ verwart met ‘Iglo’, denkt hij al een week dat hij naar de eskimo’s gaat. Hij wilde snel zijn ‘lunchpak’ aan, zodat hij ook snel in dat nu zou zitten. Was zijn lunchpak wel warm genoeg, want het zou daar toch koud zijn? En was het ver rijden met de bus naar Iglo? wilde hij nog weten. Maar verder leefde hij helemaal in het moment. Ik heb die staat van permanente vervoering en verwondering over alles helaas al achter me. Maar ik hou ervan me opnieuw te verliezen, af en toe. In iets wat ik lees, zeer graag, en nóg liever in iets wat ik zelf bedenk. Schrijven heeft niets met een doelgroep te maken. Boeken, die wel, maar het schrijven zelf? Dat is het betere vluchtwerk, naar een zelfverzonnen Eeklo.

  1. Heerlijk 🙂

    Ik wist trouwens niet dat jij intussen zoveel geschreven hebt! Welke van jouw boeken zijn geschikt voor een 3 en een 4-jarige? Ik wil er best wel enkele op de boekenplank!

Geef een reactie

