boeken voor kleine en grote kinderen

Als alles op zijn kop staat

In Nieuw werk on december 8, 2010 at 9:20 am

Alweer een nieuw boek van mij! En van de Nederlandse illustratrice Jene Bons, die er geweldige personages van vlees en bloed voor getekend heeft.

‘Als alles op zijn kop staat’ is een prentenboek voor kinderen van ouders die aan drugs verslaafd zijn. Of voor kinderen van wie de ouders niet (altijd) beschikbaar zijn, bijvoorbeeld omdat ze depressief zijn of te veel drinken of wat dan ook. Het boek ligt dus ook in de boekhandel, want er zijn veel ouders die zich zullen herkennen in het koppel, veel meer dan alleen drugsverslaafden. Zelfs ik herken mezelf soms, als ik met mijn hoofd ergens anders zit, onder een emmer waar het speelse en het drukke van mijn kinderen niet doordringt.

Ik kreeg de opdracht om dit boek te maken van mensen die dagelijks met drugsverslaafden werken (het Medisch Sociaal OpvangCentrum Vlaams Brabant). Een boek in opdracht is altijd een beetje anders, maar in dit boek zit heel mijn hart. Ik heb met veel ouders die aan de zware drugs zitten gesproken over hun kind(eren) en over hun leven. Die mensen zagen er allemaal stoer uit en sommigen deden ook stoer, maar als het over hun kinderen ging veranderden ze een voor een in ouders die het beste willen en hopen voor hun kinderen, niets minder. In echte mensen, met wie ik een echt gesprek had. Ik heb dagelijks onechte gesprekken met onechte mensen, dus het viel op.

Ouders blijven ouders, ook al mogen of kunnen ze niet voor hun kind zorgen. En kinderen zijn sterk, als je maar in ze gelooft. En dat deden alle ouders die ik heb gesproken: ze geloofden niet meer in zichzelf, maar wel nog in hun kinderen. Ik hoop dat het boek dit uitstraalt. Dat moét gewoon!

  1. ow dat laatste, ik krijg er een krop in de keel van…

Geef een reactie

