boeken voor kleine en grote kinderen

Woorden

In Nieuw werk, Uncategorized on december 2, 2010 at 10:16 am

Ik heb niets tegen woorden. Maar ze zijn zo duidelijk, soms. Of zo onduidelijk. Ze zitten er soms net naast. Of ze herleiden iets tot bijna niets meer, omdat het al zo vaak is gezegd of geschreven. Je hebt er soms zoveel van nodig om slechts iets heel eenvoudigs uit te drukken. En dan nog lukt het je niet.

(Ik had graag goed kunnen tekenen. Eén lijn, een juiste krul, wit over grijs over appelblauwzeegroen, en daar is een wolk waar je uren naar kunt kijken. Je kunt ze zelfs aan je muur hangen en er je hele leven niet op uitgekeken geraken. Maar ik kan niet tekenen.)

En dus moet ik schrijven. Ook als ik een klassieker als Scott Fitzgerald lees (‘Tender is the night’), lees ik heel veel stukken die me niets doen, maar dan kom ik plots een zin tegen die in mijn hoofd openspat en daar alles even stilzet. Dus lees ik verder, en schrijf ik verder.

Een viertal quasi lege schriftjes voor me, voor de boeken die nu nog maar een paar zinnen zijn, of zelfs niet meer dan een gevoel, of een idee of twee. Een paar woorden die zullen uitgroeien tot boeken als ik er tijd aan besteed, als ik ze de nodige aandacht geef en ze omarm, af en toe. En ja, ik zal ze af en toe ook eens moeten uitschelden, vrees ik… Arrogant stelletje driedubbelgefrituurde etterbuilen!

Geef een reactie

