boeken voor kleine en grote kinderen

Uitvliegen

In Net gelezen, Over mijn werk, Voorlezen on november 15, 2010 at 9:16 am

Ik las de afgelopen weken ‘Iep!’ van Joke van Leeuwen voor aan de twee oudsten. Daarna bekeken we de film. Het boek vonden we beter. ‘Iep!’ gaat over twee mensen die iets vinden onder een struik, een vogel in de vorm van een meisje of een meisje in de vorm van een vogel. Ze besluiten het wezentje te houden, en dat gaat eventjes goed, tot Viegeltje (want ze hebben haar Vogeltje genoemd, maar Vogeltje kan de ‘o’ niet uitspreken) wil uitvliegen. Ze gaan haar een heel boek achterna, vinden haar uiteindelijk maar beseffen dat ze haar maar moeten laten gaan: “Tine begreep het. Viegeltjes kon je niet houden, behalve in je gedachten.’ Ik zei na afloop tegen mijn jongens dat ik ze uiteindelijk ook zou moeten laten uitvliegen, waarop de oudste (die intimiteiten liever niet verwoord hoort) opmerkte dat hij geen vleugels had en dus ook niet van plan was ooit uit te vliegen. ‘Je moet’, zei ik, naar waarheid.

Ik heb dit weekend het boek afgewerkt waar ik al een jaar of twee aan bezig ben. Een derde jeugdroman, die ‘De bovenkamer van Jakob’ zal heten. De personages zijn me ondertussen zo dierbaar geworden dat ik ze eigenlijk het liefst van alles bij me zou houden. Maar ik weet anderzijds ook wel dat dat niet kan. Dus hup! De wereld in met jullie. Dag Jakob! Dag Mira! Dag meneer Radboud! Tot in het boek.

Geef een reactie

