boeken voor kleine en grote kinderen

Het grote verlangen

In Net gelezen on september 13, 2010 at 8:42 am

Af en toe verplicht ik mezelf om een jeugdboek te lezen, meer om te weten waar ik eigenlijk mee bezig ben dan omdat ik graag jeugdboeken lees. Ik begon een paar dagen geleden met deze ‘didactische’ ingesteldheid in ‘De zomer van Gisteren en Pudding’ van Kristien Dieltiens. Na de eerste zinnen (‘Mijn moeder denkt dat ze nog jong is. Maar ze is oud en ze weigert eruit te zien als alle andere moeders die gewoon gewoon zijn.’) zat ik echter meteen in het verhaal, een zomerverhaal waar je het zand echt van in je haar voelt. Kristien Dieltiens gebruikt nieuwsflitsen en liedjes uit 1972 om de sfeer van die tijd in het boek te trekken, maar dat had zelfs niet gehoeven, want die sfeer zit al zo mooi in de woorden. De lichtheid van de taal maakt het tot een authentiek, tijdloos boek. Het gaat over navels (dopjes en fronsjes), over boules de berlin, over kriebelende buiken en bloemkoolbillen. Hoofdpersonage Joyce/Joske spreekt met een geloofwaardige stem: nu eens kordaat, dan weer twijfelend, maar altijd aftastend. Als vijftienjarige probeer je maar wat, voor het eerst, je wilt dat er iets gebeurt ook al weet je niet wat. ‘Er is iets met me’, denkt Joske als ze op een ochtend wakker wordt. Dat denkt ze voor het eerst en ze beseft niet dat ook haar moeder dat op haar veertigste nog regelmatig denkt. Het boek hangt aaneen van een onbestemd verlangen en de gebeurtenissen zijn eigenlijk bijzaak, ook al steekt het knap in elkaar. Dus: jeugdboek of niet? Dit is er zo eentje waarop je geen etiket kunt kleven, het is er gewoon, en je voelt in elke zin dat het geschreven móest worden.

(Het enige wat voor mij niet werkt zijn de foto’s. Die zijn zo overduidelijk niet van toen dat ze eerder storen dan iets toe te voegen. Maar daar zullen jongeren vast anders over denken. Ik ben tenslotte maar een moeder van veertig.)

Geef een reactie

