boeken voor kleine en grote kinderen

Klassieker

In Uncategorized, Voorlezen on maart 22, 2010 at 2:58 pm

Toen Max zijn wolfspakje aan had, en kattekwaad uithaalde en nog meer kattekwaad riep zijn moeder: ‘Je bent een monster!’ en Max zei: ‘Ik vreet je op!’

Dit boek is een klassieker. Zowel de tekst als de prenten doen dromen. Het is niet lief, in geen enkel opzicht, het is zelfs een eenzaam boek dat melancholie uitstraalt. Maar een driejarige draait daar zijn hand niet voor om. Het is van het soort klassieker dat bijna trilt in je handen, omdat het zo aanslaat. Bij het voorlezen gaat de gedachte door mijn hoofd om alleen nog dit soort boeken over te houden en al de rest naar de kringloopwinkel te brengen. Maar dat zou het minder spectaculair maken: zelfs na maanden zonder ‘Max en de maximonsters’ haalt Magnus het uit de massa andere kinderboeken die hier in de kast staan. Als een schat.

Ook ‘In de nachtkeuken’ van Maurice Sendak sloeg heel erg aan hier, ook al is dat beangstigender dan ‘Max’. Ik sta er altijd versteld van hoeveel aantrekkingskracht er uitgaat van griezelige droombeelden. Kinderen hebben een dapper, avontuurlijk hoofd, en Maurice Sendak heeft dat goed begrepen. Het wordt te weinig aangemoedigd om het over dat donkers te hebben met kinderen. Toen ik in de lagere school een opstel over een droom moest schrijven, scoorde ik maar matig omdat het volgens mijn juf te griezelig was, zeker voor een meisje. Het opstel ging over iemand die een zak vol rode mieren over zich heen kreeg. Ik herinner me tot op vandaag hoe teleurgesteld ik was.

 

 

Geef een reactie

