boeken voor kleine en grote kinderen

Sneeuw

In Uncategorized on februari 2, 2010 at 9:37 am

Net terug van vier dagen stappen in de besneeuwde Vogezen. Er lag zo veel sneeuw dat het bijna leek alsof het wit de constante was, en het grijs van de takken maar schaduwen. Alsof de schors de vorm aannam van de sneeuw in plaats van andersom. Je snapt goed hoe sprookjes geboren worden als je daar loopt.

Voor mij is sneeuw voor altijd verbonden met de dood van een dierbare vriendin, nu al zeven jaar geleden.

Ik hou van boeken waar sneeuw in zit. Zoals bijvoorbeeld de dichtbundel ‘Het moest maar eens gaan sneeuwen’ van Tjitske Jansen, die deze zin als motto heeft: ‘Not a Christmas sprinkle, but a man-high January deluge, the sort that snuffs out schools and offices and churches, and leaves, for a day or more, a pure, blank sheet in place of memo pads, date books and calendars’ (uit ‘The Bell Jar’ van de Amerikaanse dichteres Sylvia Plath).  

“Ik hou van Icarus die wist dat de was zou smelten en toch naar de zon toe vloog.
ik hou van het meisje dat wel zag hoe blauw de baard van Blauwbaard was- dat
was juist de reden. Ik houd van Doornroosje die alleen maar deed alsof ze sliep.

Ik houd van sneeuwwitje, die de dwergen een stelletje neuroten vond.
“Wie heeft er op mijn stoeltje gezeten? Wie heeft er van mijn bordje gegeten?’
En van de dwerg, die helemaal niet zoveel van Sneeuwwitje hield;

‘Toen zij er nog niet was, waren wij nog met zeven. En nu? Moet je ons nu eens zien.’
Van de reus die kwaad is, omdat iedereen zijn schoenen laarzen noemt.
Ik houd van wie niet in het sprookje past. Maar vooral

hou ik van Icarus die wist dat de was zou smelten en toch naar de zon toe vloog.”

© Tjitske Jansen,
uit: ‘Het moest maar eens gaan sneeuwen’
Uitgeverij Podium, 2003

Geef een reactie

