boeken voor kleine en grote kinderen

Ole durft

In Net gelezen on januari 27, 2010 at 9:25 am

De flaptekst gaat alsvolgt:

Ole durft! Hij durft eieren in de magnetron te doen. Hij durft keihard te liegen. Hij durft zijn vader voor de gek te houden. Hij durft te praten met een vreemde vrouw die haar huis niet uitkomt. Hij durft voor een rijdende auto te springen. Hij durft mensen te redden. Maar er is één ding dat Ole niet durft…

Tanneke Wigersma is de auteur van dit boek voor 9+. Zij schreef (en illustreerde) eerder ook ‘Een konijnendenkplek’, een prentenboek over een hond die niets liever doet dan aan konijnen denken, en een stil plekje zoekt om zich daar volledig aan over te geven. Van iemand die zoiets bedenkt, wil ik graag alles lezen. ‘Ole durft’ dus bijvoorbeeld. Je leest soms over een boek dat er geen woord te veel in staat: dit is er zo eentje. Alles staat precies goed. En ook hier weer een onderwerp om van te smullen: het gaat onder meer over een vrouw die de straat niet meer op durft sinds haar man haar verlaten heeft. Er doet ook weer een konijn mee, en de held van het verhaal is Ole, een jongetje dat zijn moeder kwijt is. Ik laat het boek voor zich spreken, p. 67:

“Rosa rent zo snel naar huis, dat haar voeten de stoep amper raken. Het is bijna alsof ze vliegt. Ole rent achter haar aan. ‘Het is alsof je met een elastiek aan je huis vastzit,’ hijgt hij als ze weer bij nummer 6 staan. ‘Ik ben een echte slakmevrouw. Ik hou van mijn huis. Als ik ga wandelen, strek ik me eigenlijk alleen maar uit.’ Rosa grijnst.”

Als lezer grijns je mee, want je weet dat je er een beeld bij hebt dat je nooit meer loslaat. Voor elk hoofdstuk zie je een illustratie van iets wat op een kruising tussen een konijn en een hond doet denken. Tanneke Wigersma heeft volgens mij een heel goede konijnendenkplek gevonden voor zichzelf.

Geef een reactie

