boeken voor kleine en grote kinderen

Leve Lotje

In Voorlezen on januari 25, 2010 at 7:56 pm

Ik lees ‘Slimme Lotje’ van Lieve Baeten voor aan mijn driejarige zoontje, die voordien al gek was op ‘Nieuwsgierige Lotje’. En ook dit keer is het meteen raak. Hij valt voor het kleine heksje dat altijd op zoek is. En ik val mee, niet zozeer voor de tekst maar wel voor de prenten, die groezelig ouderwets aandoen en absoluut niets gekunstelds hebben. Soms heb ik daar zin in. En mijn jongen van drie gelukkig ook.

Moeders van jongens zouden dit boek misschien niet kiezen om voor te lezen aan hun zoon, vanwege dat wollige, huiselijke (vrouwelijke) aspect van de prenten. Bij deze dus een oproep om het wel te doen. Ik heb drie zeer verschillende jongens in huis en ze houden er alle drie van. Bovendien zien ze dan ook eens dat gezellige rommeltjes in huis best interessant kunnen zijn. Daar worden ze later misschien milde mannen van. Hm, misschien neem ik nu een te grote sprong, maar goed, de ‘Lotjes’ leveren zalige voorleesmomenten op. Ook voor jongens.

(Vooraan in het boek staat de opdracht: ‘Voor mama – Wietse Fossey’. Het is de zoon van Lieve Baeten die ‘Slimme Lotje’ afwerkte na haar dood.)

  1. Ik heb drie Lotjes in huis, moet ze dus eens presenteren aan Briek,
    jaja, ik eb ook de stille hoop dat hij een lieve, milde man wordt :-)))

Geef een reactie

